Yin Yoga
Alles in en om ons heen valt te verdelen in Yin of Yang . Binnen de yoga staat Yang voor actief, waarbij het gaat om ritmisch en herhalende bewegingen om de spieren op te rekken en te versterken. Tijdens Yang yoga worden vooral de spieren, het bloed en de huid getraind.

Yin yoga is een rustige, meditatieve vorm van yoga, waarbij de nadruk ligt op verstillen /statisch zijn. Je leert te voelen en ervaren wat er zich lichamelijk afspeelt. Ook voel je wat er op een diepere laag in jezelf aanwezig is.

Bij Yin Yoga gaat het er juist om, dat je geen spierspanning toepast, oftewel; alles zoveel mogelijk ontspant! We gaan zachte druk uitoefenen op de banden, pezen, het bindweefsel en de gewrichten, Door de houdingen (asanas) langer aan te houden ( 2-5 minuten) bereiken we die diepere lagen. Dit alles gaat NIET d.m.v. wilskracht ( jezelf in een houding pushen), maar d.m.v. loslaten. Zo kun je langzaam zakken in acceptatie.

Voordelen van Yin yoga:

Yin Yoga is gemakkelijk te volgen. Voor beginners is het een erg toegankelijke vorm van Yoga. Yin Yoga is voor iedereen! Ook voor mensen met chronische ziektes of blessures. Juist omdat er binnen je eigen grenzen wordt gewerkt en er diverse opties worden aangeboden tijdens een houding. Desnoods zoeken we samen naar een voor jou passende houding.

Je laat de spierspanning in je lichaam los. Door het beoefenen van Yin Yoga kan je je bewust worden van spierspanning in je lichaam. Je leert m.b.v.. diverse hulpmiddelen (props) en door aangeboden technieken je spierspanning los te laten. Ook in het dagelijks leven kun je de ontspanningstechnieken toepassen en daardoor meer ontspanning behouden in het lichaam.

Yin Yoga zorgt ervoor dat je je lichaam versoepelt. Door het regelmatig beoefenen van Yin Yoga, worden de banden, pezen en het bindweefsel soepeler en sterker. Het schept ook ruimte voor het helen van het lichaam bij klachten zoals; pijnlijke gewrichten ( reuma), stijfheid, stress, burn-out, hoge bloeddruk, hoofdpijn, rugklachten, nekklachten en schouderklachten. Doordat je bewuster wordt van je lichaam en er ruimte ontstaat, bouwen we aan een algehele betere conditie van het lichaam.

Je wordt je bewuster van je ademhaling. Je leert je ademhaling te ontspannen, te verlengen, te verdiepen, te bewaren en te sturen, waardoor je deze bewuster in kunt zetten. Zowel tijdens de yogahoudingen als in het dagelijks leven