Kracht training

Mensen die niet trainen hebben tegen de tijd dat ze 65 jaar zijn 30 tot 40 procent van hun kracht verloren, tegen hun 74ste zijn ze niet meer in staat om een voorwerp zwaarder dan 4 kg. op te pakken. (zoveel als een klein hondje of volle vuilniszak)

Dit zijn niet de natuurlijke gevolgen van veroudering maar van verwaarlozing, een leven in de auto en op de bank.

Daarnaast is krachttraining belangrijk om osteoporose tegen te gaan. Je kunt botmassa verlies (rond het 35 ste levensjaar begint de botmassa jaarlijks met 1% aan dichtheid te verliezen) fors beperken, en wel met zo’n 50%!.

Sterke spieren en stevige botten gaan samen. Sterke spieren zijn minder blessuregevoelig en geven meer evenwicht. Je zult veel minder snel bij een misstap een enkel verzwikken of een bot breken.

Cardiotraining verbranden een hoop calorieën maar gewichtstraining versterkt en ontwikkelt je spieren. Je kunt bepaalde gebieden van het lichaam aanpakken en ze meer model geven door met gewichten te trainen. Daarnaast sta je rechter en krijg je een atletischere uitstraling met sterke buik- en onderrugspieren.

De enige manier om je stofwisseling te verhogen is extra spiermassa op te bouwen en dat gaat nog steeds het beste met gewichttraining. Dit is vooral belangrijk voor mensen die hun calorieën beperken om af te slanken, maar dus zeker ook om op gewicht te blijven.

Gewichttraining helpt bijvoorbeeld om tijdens een afslank periode vooral vet te verliezen. Je kunt je spiermassa vasthouden – en de stofwisseling hoog – terwijl je vet kwijtraakt.

Onze krachttraining daagt al je belangrijke spiergroepen uit met behulp van de beste krachtoefeningen.

De training is gericht op het aantal herhalingen en minder op gewicht (weerstand). Je hoeft je geen zorgen te maken dat je ‘te gespierd’ wordt door het trainen met gewichten.

Dat is zeker niet het geval want met deze manier van trainen krijgt je lichaam juist mooie vormen en richt zich daarmee vooral op het verbeteren van het spieruithoudingsvermogen.

Doordat de spieren tijdens de les continu worden getriggerd, gevolgd door het herstel dat de spieren na een kracht les nodig hebben, wordt de stofwisseling (zelfs in rust) verhoogd en de spiermassa vergroot. En meer spieren betekent een hogere verbranding!.

Kracht training is een vast trainingsonderdeel in het 13 weekse programma I feel Good

Bekijk de planning

Klik op de knop hier naast voor de planning van Kracht training.